הדרכת הורים למתבגרים

חיפשת מדריכת הורים למתבגרים או ייעוץ להורים למתבגרים?
הגעת למקום הנכון.

הדרכת הורים למתבגרים איור

האם וכיצד הדרכת הורים יכולה לעזור לכם ולמתבגרים שלכם?

בני נוער משתנים ומתעצבים במרוצת גיל ההתבגרות ומתמודדים בינם לבין עצמם עם שינויים, קשיים ואתגרים רבים ומגוונים. הם מתחילים לצאת לדרך עצמאית ומגבשים לעצמם זהות ייחודית משל עצמם. התהליך כרוך לרוב בשינויים גם ביחסים שלהם עם ההורים, וכתוצאה מכך מתעוררים קונפליקטים ברורים ביניהם. הנחיית הורים לבני נוער מציידת את ההורים בכלים פרקטיים להתמודדות עם הקשיים שאיתם מתמודד המתבגר שלהם ועם הקשיים שנוצרים בקשר שלהם עימו.

הדרכת הורים למתבגרים נערכת בנוכחות מדריכת הורים ואחד או שני ההורים. עדיף ששני ההורים ייקחו חלק במפגשים, וזאת כי שניהם משפיעים על הנער המתבגר, וכששניהם משתתפים, קל יותר לתאם עמדות ולהציג חזית אחידה ומאוחדת בתקשורת וביחסים עם המתבגר. פעמים רבות הנער המתבגר יקבל טיפול פרטני בנפרד מהדרכת ההורים, ובמידה והוא לוקח חלק פעיל בפגישות ההדרכה, מדובר למעשה בטיפול משפחתי.

במסגרת ייעוץ להורים למתבגרים, ההורים משתפים את המדריכה בחוויות ובקשיים השונים, והיא מייעצת להם כיצד לנהוג, מעניקה להם תובנות, מציידת אותם בכלים פרקטיים להתנהלות נכונה ובריאה ומלווה אותם ביישומם. באופן זה ההורים יכולים לתפקד טוב יותר כהורים, לספק משענת למתבגר שלהם ולעזור לו להתמודד עם קשיים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים, לשפר את מערכת היחסים שלהם איתו וליצור סביבה ביתית רגועה ואוהבת.

מצביעים המצביעים על צורך בקבלת ייעוץ להורים למתבגרים באופן מיידי

לא חסרים מצבים שמצריכים פנייה לקבלת הדרכת הורים למתבגרים צעירים או בוגרים. קונפליקטים וקשיים הם חלק מהחיים, אבל כשהם מפריעים לחיים להתנהל באופן סביר לאורך זמן – מומלץ לקבל כלים יעילים שיעזרו לכם לפתור אותם. להלן מספר מצבים שמצביעים על צורך בהדרכה מקצועית:

• חרדה, פוביות והפרעות חרדה, לרבות חרדת מבחנים
• דפוסי אכילה בלתי-שגרתיים, לרבות הפרעות אכילה למיניהן
• קונפליקטים חוזרים ונשנים בין ההורים למתבגרים
• סביבה ביתית מסוכסכת, צעקנית ואף אלימה
• נטייה בקרב המתבגר לשקר לעיתים קרובות
• קושי בהצבת גבולות ובביסוס הסמכות ההורית בעיני המתבגר
• קשיים חברתיים, סירוב להשתתף בסיטואציות חברתיות או ללכת לבית הספר
• בעיות בזהות המינית
• בעיות של דימוי גוף ודימוי עצמי נמוך
• הפרעות מצב-רוח ומצב-רוח ירוד

קיימים מצבים בהם קשה לשים את האצבע על הבעיה הספציפית, אבל אתם מבחינים בכל זאת שקיימת סוגיה רגשית איתה המתבגר מתמודד. בכל מקרה של בעיה, אתגר, קושי או מצוקה, שנמשכים תקופה ממושכת, ואתם לא מצליחים לפתור בכוחות עצמכם, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ להורים למתבגרים.

הדרכת הורים למתבגרים – מה חשוב לדעת על התהליך?

תהליך הנחיית הורים למתבגרים כולל מספר שלבים מרכזיים וקבועים, שחוזרים על עצמם כמעט תמיד. אלו הם השלבים:

ההורים מספקים מידע למדריכה – כמובן שיש להתחיל בכך שההורים יספרו למדריכה על הבעיות והסוגיות שאיתן הם והמתבגר שלהם מתמודדים.

הערכת הסוגיות וקביעת מטרות – המדריכה וההורים מבצעים הערכה לקשיים וקובעים מטרות ברורות שאותן יחתור הטיפול להשיג.

התוויית תוכנית התערבות – המדריכה בונה תוכנית עבודה מפורטת להשגת המטרות והענקת כלים מעשיים להורים.

יישום התוכנית בפועל – המלווה מדריכה את ההורים כיצד להחיל שינוי במצב, ומלווה ומייעצת להם ביישום התוכנית בפועל.

הדרכת הורים למתבגרים תמונה

4 שיטות ייעוץ מומלצות להורים למתבגרים צעירים או בוגרים

ייעוץ להורים למתבגרים יכול להתבצע במספר שיטות שונות. כל שיטה מתאימה לטיפולים במצבים אחרים ובהתבסס על העדפת הגורמים המעורבים. אלו הן השיטות המקובלות להדריך הורים לבני נוער:

1. הדרכת הורים פרטנית למתבגרים – הדרכה בה לוקחים חלק אחד או שני ההורים, שנערכת לרוב בקליניקה של המדריכה.

2. טיפול משפחתי – טיפול שבו לוקחים חלק מדריכת הורים או מטפלת רגשית, אחד או שני ההורים והנער המתבגר. טיפול זה מערב את כל הגורמים הרלוונטיים לסוגיה.

3. הדרכת הורים אונליין למתבגרים – במקרים מסוימים ניתן לערוך הדרכת הורים מרחוק, לפחות בחלק מהמפגשים, אך לרוב מומלץ להגיע לקליניקה – אין תחליף לקשר האישי בין המדריכה להורים.

4. טיפול רגשי במקביל להדרכה – במידה והנער או הנערה מתמודדים עם קשיים רגשיים, כדאי לשקול טיפול רגשי פרטני בנוסף להדרכת הורים. זהו טיפול הנערך בהשתתפות מטפל או מטפלת ובן הנוער.

מדריכת הורים מומלצת עבור הדרכת הורים למתבגרים

מדריכת הורים לבני נוער היא אשת מקצוע בעלת רקע אקדמי וניסיון מעשי בעולמות הטיפול, החינוך והפסיכולוגיה, כמו ייעוץ חינוכי, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, טיפול באומנות וטיפול רגשי, שעברה הכשרה ייעודית בשביל שתוכל להעניק טיפול הדרכת הורים.

רשימת המדריכות של המדריך הישראלי להדרכת הורים כוללת מדריכות הורים מעולות, מוכשרות ומוסמכות, שעובדות בין היתר גם עם הורים למתבגרים, ומעניקות הדרכה בשיטות שונות. אנו מזמינים אתכם לבדוק את הרשימה ולמצוא את אשת המקצוע המתאימה לכם ביותר.