הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

חיפשת מדריכת הורים מומלצת לילדים עם צרכים מיוחדים?
הגעת למקום הנכון.

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים איור

מדוע הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים במיוחד להדרכה מקצועית?

הורים לילדים מתמודדים עם שינויים ואתגרים רבים בכל מקרה, אך ישנם מקרים בהם יש אתגרים ייחודיים להתמודד איתם. זהו המצב עבור הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, כמו הורים לילדים אוטיסטים והורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD). מדריכת הורים שמתמחה בכך תעניק להם כלים פרקטיים לניהול השגרה, כך שהם יוכלו לסייע לילד שלהם להתפתח ולתפקד על הצד הטוב ביותר, ולסייע לעצמם לחיות חיים טובים ומאוזנים יותר.

ילדים עם צרכים מיוחדים תלויים יותר בהוריהם מאשר ילדים אחרים, ובמקרים מסוימים יהיו תלויים בהם ברמה זו או אחרת במשך כל חייהם. בשל התלות המוגברת, ההורים צריכים לבסס את הסמכות ההורית בעינם ובעיני ילדם ולהרגיש שהם מסוגלים להיות הורים מעולים ומתפקדים. זוהי ריצה למרחקים ארוכים, ובשביל לצלוח את הריצה הזאת, ההורים זקוקים לכלים מטעם מומחים – ובשביל זה קיימת הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

במסגרת הטיפול, ההורים מספקים מידע למדריכה על האתגרים איתם הם מתמודדים בכל הנוגע לתפקוד ולדפוסי ההתנהגות של הילד, לקשיי התקשורת בינם לבינו ולקשיים רגשיים שהם והוא חווים. המדריכה בונה עבורם תוכנית התערבות ברורה ומלווה ומדריכה אותם כיצד ליישם אותה בפועל ועד להצלחה.

אילו משפחות פונות לקבלת הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים?

אמנם הורים וילדים מתמודדים עם קשיים בשגרה, ולכל הילדים יש צרכים, אך ישנם ילדים עם צרכים מיוחדים מבחינה רגשית, תקשורתית, קוגניטיבית ופיסית. המצבים הבאים נכללים לרוב תחת הגדרה של "צרכים מיוחדים":

• נכות או מוגבלות פיסית
• אוטיזם והספקטרום האוטיסטי
תסמונת אספרגר
• לקויות למידה
• הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• בעיות וסוגיות רגשיות משמעותיות

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים והורים לילדים אוטיסטים לרוב פונים לקבלת הדרכת הורים, ובפרט כאשר הבעיה משמעותית ומולדת. גם אם ילדם מתפקד בצורה טובה, והתקשורת שלהם איתו טובה, עדיין בכל מקרה כדאי לרכוש כלים מדויקים להתמודדות יעילה עם המצב המיוחד. ההדרכה לא תמשך לנצח, אבל הכלים שתרכשו כהורים וההשפעה החיובית שתהיה לתהליך על ילדכם ילוו אתכם ואותו כל החיים.

הדרכת הורים לילדים אוטיסטים על הרצף – 4 שלבים אופייניים

תהליך הדרכת הורים מכל סוג, לרבות הדרכת הורים לילדים אוטיסטים על הרצף, כולל מספר שלבים שנוטים לחזור על עצמם בכל פעם, ואלו הם:

1. ההורים משקפים את המצב – ההורים משתפים את המדריכה בקשיים הקיימים ובמצב הנוכחי של הילד שלהם ומשתפים אותה בשינוי החיובי שהם היו רוצים להשיג.

2. הערכת מצב והגדרת מטרות – המדריכה וההורים מבצעים ביחד הערכת מצב ומגדירים מטרות קונקרטיות אותן ישאף הטיפול להשיג עד סיומו.

3. בניית תוכנית פעולה – המדריכה בונה תוכנית פעולה בעלת מספר שלבים, שתעניק להורים כלים מעשיים וחשובים, ודרכה יושגו מטרות התהליך.

4. יישום תוכנית הפעולה בפועל – המדריכה עובדת ביחד עם ההורים על הקשיים שהם תיארו, מייעצת להם כיצד ליישם את התוכנית ומלווה אותם בפועל ביישומה.

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים תמונה

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים – 4 שיטות טיפול מקובלות

הנחיית הורים יכולה להתבצע במספר שיטות שונות. כל שיטה יכולה להתאים במקרים שונים, וזאת בהתאם לסיטואציה הספציפית ובהתאם לרצון והעדפות ההורים. אלו הן שיטות הטיפול המקובלות בתחום:

1. הדרכת הורים אונליין לילדים עם צרכים מיוחדים – אולי זה נשמע לא הגיוני על-פניו, אבל כיום אפשר לקבל הדרכה מקצועית גם דרך האינטרנט באמצעות מחשב, מיקרופון ומצלמה או לחילופין לפטופ, טאבלט או טלפון נייד.

2. הדרכת הורים פרטנית לילדים עם צרכים מיוחדים – הדרכה שנערכת כמקובל בקליניקה של המדריכה, בה לוקחים חלק אחד או שני ההורים.

3. הדרכת הורים בבית לילדים עם צרכים מיוחדים – המדריכה מגיעה לבית המשפחה בשביל לבחון היטב את המצב ולהיווכח במו עיניה בקשיים ובאתגרים שאותם היא צריכה לפתור. התהליך כולו עשוי להתבצע בבית המשפחה או שהמדריכה תבקר בבית רק בחלקו.

4. הדרכת הורים קבוצתית לילדים אוטיסטים – הנחייה קבוצתית, בה לוקחים חלק מספר הורים לילדים על הרצף האוטיסטי, שמתמודדים עם בעיות דומות, ויכולים לקבל תמיכה, לחוש שהם לא לבד, לרכוש תובנות והשראה מההורים האחרים וכמובן לשאול את המדריכה שאלות בעצמם.

מדריכת הורים מומלצת עבור הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

מדריכת הורים היא אשת מקצוע בעלת רקע אקדמי וניסיון מקצועי בעולמות הטיפול, החינוך או ההדרכה, כמו למשל מטפלת רגשית, יועצת חינוכית, מטפלת באומנות, מאבחנת דידקטית, מורה, פסיכולוגית ועובדת סוציאלית, שהשלימה באופן מיוחד לימודי הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

ברשימת המדריכות באתר תוכלו למצוא מדריכות הורים מעולות, בעלות ניסיון משמעותי בעבודה עם הורים וילדים, לרבות ילדים עם צרכים מיוחדים. חשוב להשקיע בתהליך הבחירה, כי ההתאמה של המדריכה אליכם, וטיב התקשורת שלכם עימה, ישפיעו רבות על סיכויי ההצלחה של התהליך כולו.